دسته‌بندی نشده

انواع سایت و کاربرد آنها 

انواع سایت و کاربرد آنها

در دنیای امروزی، اینترنت جزئی حیاتی از زندگی ما شده است. بسیاری از ما از اینترنت برای انجام کارهای روزمره مثل خرید آنلاین، معامله، ارتباط با دوستان و خانواده، سرگرمی و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می‌کنند. در این میان، سایت‌ها نقش اساسی و حیاتی را در جهان دیجیتال ایفا می‌کنند. در کیهان وب با انواع سایت و کاربرد آنها آشنا خواهیم شد.

آنچه میخوانیم:

سایت چیست؟

سایت یا وب‌سایت شامل مجموعه‌ای از صفحات وابسته به یک دامنه است که در فضای وب و با استفاده از اینترنت قابل دسترسی است. یک سایت شامل محتواها، تصاویر، ویدیوها و هرگونه اطلاعات آنلاین دیگری است که برای ارائه به کاربران و علاقمندان در دسترس قرار می‌گیرد.

 هر سایت می‌تواند برای ارائه اطلاعات، خدمات، تجارت الکترونیکی، تفریح یا هر هدف دیگری طراحی شود. انواع سایت و کاربرد آنها با استفاده از مرورگرها مشاهده می‌شوند و کاربران می‌توانند با استفاده از لینک‌ها، دکمه‌ها و منوهای موجود بین صفحات سایت حرکت کنند و محتوای مورد نظر را مشاهده کنند.

اگر برای کسب و کارتان سایت نیاز دارید حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

چرا به سایت نیاز داریم؟

اهمیت داشتن سایت

دو مورد از مهم ترین دلایل اهمیت داشتن یک وب سایت ، اعتبار و ارتقا بازاریابی هستند. 

اعتبار

یکی از دلایل اصلی که باید برای کسب و کار خود وب سایت داشته باشید، افزایش اعتبار سازمان است. به احتمال زیاد چندین ارائه دهنده خدمات مشابهی را به شما ارائه می دهند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید متمایز شوید این است که وب‌سایتی داشته باشید که ظاهر خوبی داشته باشد و اطلاعات با کیفیت را به وضوح به مشتریان شما منتقل کند.

ارتقا بازاریابی

هنگامی که آنلاین هستید و یک وب سایت بهینه شده برای سئو دارید، شانس حضور در نتایج جستجوی گوگل را خواهید داشت. این بدان معناست که وقتی مردم در جستجوی یک محصول یا خدمات هستند، این احتمال وجود دارد که وب سایت شما در نتایج نشان داده شود. این به شما این فرصت را می دهد که پایگاه مشتریان خود را به شدت افزایش دهید.

کیهان وب با بکار بردن تجربه و دانش متخصصین خود در حوزه سئو و تولید محتوا شانس درخشیدن شما در جستجو گوگل را افزایش میدهد. از صفحه تولید محتوا دیدن کنید…

انواع سایت و کاربرد آنها

سایت‌ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: سایت‌های اطلاعاتی و سایت‌های تعاملی. سایت‌های اطلاعاتی، اطلاعات مفید و کاربردی را برای کاربران به اشتراک می‌گذارند. برخی از این سایت‌ها شامل مقالات، وبلاگ‌ها، اخبار، آموزش‌ها و منابع تحقیقاتی هستند ، در حالی که برخی دیگر محتوای مرتبط به کسب‌وکار، محصولات و خدمات ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر، سایت‌های تعاملی به کاربران اجازه می‌دهند اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارند و در بحث و گفتگو شرکت کنند. این نوع سایت‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، وبسایت‌های نقد و بررسی و دسته‌بندی‌ها هستند.

به صفحه طراحی سایت کیهان وب سر بزنید!

طراحی سایت

هر نوع سایتی برای هدف و نیاز خاصی طراحی و ساخته می‌شود. برای مثال، یک سایت خبری باید قوانین رسمی را رعایت کرده و اخبار روز را به کاربران ارائه کند. یا یک فروشگاه آنلاین باید رابط کاربری بهینه و عملکرد ساده را داشته باشد تا خریداران بتوانند به راحتی محصولات را پیدا و خریداری کنند.

در کل، هر نوع سایتی می‌تواند به شما کمک کند تا در بستر آنلاین به یک هدف خاص برسید، سود کسب کنید و ارتباطات برقرار کنید. با توجه به نیازهای شما، می‌توانید سایت مناسب خود را انتخاب کنید و به بستر دیجیتال پا گذاشته و در جهان آنلاین فعالیت کنید. اما برای فعالیت باید انواع سایت و کاربرد آنها را بشناسید و تشخیص دهید کدام یک از انواع سایت ها برای شما مناسب است…

انواع سایت از لحاظ عملکرد

طراحی سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی-انواع سایت و کاربرد آنها 

وب سایت های فروشگاهی یا اصطلاحا (ایکامرس)، به کاربران امکان خرید و فروش محصولات یا خدمات را به صورت آنلاین می دهند. آمازون، دیجیکالا، ترب و با سلام که محصولات را از طریق فروشگاه آنلاین می فروشند، نمونه های خوبی از سایت های تجاری و فروشگاهی هستند. این وب‌سایت‌ها با استفاده از کارت اعتباری، سرویس پرداخت مانند PayPal و شاپرک ، پرداخت را آسان می‌کنند.

سایت‌های فروشگاهی انواع و اقسام چیزها را می‌فروشند، اما بیشتر آنها به یک مدل آشنا پایبند هستند – محصولات دسته‌بندی شده و در قالب فهرست ارائه می‌شوند، و کلیک کردن روی یک مورد، کاربران را به صفحه محصول اختصاصی می‌آورد. بازدیدکنندگان معمولاً می توانند محصولات را از طریق نوار جستجو نیز جستجو کنند. در هر صفحه محصول، بازدیدکنندگان می‌توانند کالا را به یک «سبد خرید» یا «کیف خرید» مجازی اضافه کنند. در هر مرحله کاربران می توانند وارد فرآیند پرداخت شوند، که در آن اطلاعات حمل و نقل و پرداخت را برای تکمیل خرید وارد می کنند. 

طراحی سایت شرکتی

سایت شرکتی

یک وب سایت شرکتی یک محیط آنلاین را فراهم می کند تا مردم بتوانند در مورد یک شرکت، کارکنان، محصولات، خدمات و فرهنگ آن اطلاعات کسب کنند. هدف یک وب سایت شرکتی ارائه اطلاعات است تا مشتریان بتوانند مستقیماً با شما تماس بگیرند. به عنوان مثال می توان به شرکت های حسابداری محلی، ارائه دهندگان خدمات (لوله کش، HVAC و غیره)، رستوران ها و دفاتر حقوقی اشاره کرد.

وب سایت های شرکتی شامل توضیحاتی در مورد پیشنهادات شرکت اند، و راهی برای تعامل از طریق وب سایت یا تماس با تیم برای شروع فروش یا مشارکت ایجاد میکنند. 

طراحی سایت شخصی

سایت شخصی-انواع سایت و کاربرد آنها 

یک وب سایت شخصی همه چیزهایی که درباره شماست را در خود جای میدهد. از آن به عنوان رسانه ای برای بیان خود و افکارتان از طریق نوشتن، پروژه ها، تصاویر یا رسانه ها استفاده کنید تا زمانی که دیدگاه منحصر به فرد شما را منعکس کند. هدف سایت شخصی شما نیز به شما بستگی دارد. – اگر می‌خواهید از یک سایت شخصی برای پیشرفت شغلی خود استفاده کنید، می‌توانید رزومه خود را با جزئیات کامل و کمی بیشتر از یک فایل پی‌دی‌اف ساده بصری روی سایت پیاده کنید.

اکثر وب سایت های شخصی نسبتاً ساده هستند و دارای تصاویر و متن زیادی اند. از آنجایی که وب‌سایت‌های شخصی به صورت دستی با دوستان، خانواده و همکاران به اشتراک گذاشته می‌شوند، معمولاً به هیچ ابزار SEO نیاز ندارند. با این حال، اگر قصد دارید از وب سایت شخصی برای معرفی خود به عنوان یک حرفه ای استفاده کنید، مطمئناً بهینه سازی محتوا برای نمایش در موتورهای جستجو ضرری ندارد.

طراحی سایت خبری

وب سایت های خبری شباهت زیادی به سایت های سرگرمی دارند با این تفاوت که این وبسایت ها اخبار روز دنیا را منتشر میکنند سایت های خبری مثل ایسنا ،خبرگزاری فارس و تسنیم از معروف ترین خبرگزاری ها در ایران هستند.

طراحی سایت عضویت

وب‌سایت‌های عضویت از بازدیدکنندگان می‌خواهند که برای استفاده کامل از آنچه سایت ارائه می‌کند، یک حساب کاربری ثبت کنند. 

 این سایت‌ها از منابع آموزشی گرفته تا برنامه‌های وب تا نشریات خبری و سرگرمی را شامل می‌شود. در همه این‌ها، برخی یا همه محتوای ارزشمند محافظت می‌شوند و فقط در دسترس «اعضای» وب‌سایت است و در بسیاری از موارد، برای دسترسی به آن نیاز به پرداخت است. نحوه دقیق دسترسی به محتوا و خدمات عضویت در سایت بسیار متفاوت است – برخی از وب‌سایت‌ها همه محتوا را برای اعضا رزرو می‌کنند، در حالی که وب‌سایت‌های دیگر برخی موارد را رایگان و برخی دیگر را انحصاری می‌کنند. وب‌سایت‌های عضویت ممکن است برای دسترسی، پرداخت‌های یک‌باره را بپذیرند، مبتنی بر اشتراک باشند یا اصلاً نیازی به پرداخت نداشته باشند، فقط یک ثبت‌نام. وبلاگ‌ها، سایت‌های سرگرمی و سایت‌های خبری برای درآمدزایی به این مدل تغییر داده‌اند.

طراحی سایت نمونه کار

سایت های نمونه کار راهی عالی برای فریلنسرها و آژانس‌های خلاق برای ارائه کارشان است. چه در زمینه نقاشی، تصویرسازی، فیلم، عکاسی، طراحی گرافیک، مجسمه‌سازی، نثر یا شعر تخصص داشته باشید، می‌توانید یک وب‌سایت نمونه کار بسازید که بهترین خلاقیت شما را به نمایش بگذارد. این سایت همچنین گزینه ای برای حرفه ای های خارج از هنر هستند – برای مثال، برنامه نویسان می توانند نمونه کارها را برای پروژه های کدنویسی خود

بسازند و بازاریابان می توانند از نمونه کارها برای بازگویی موثرترین کمپین های خود استفاده کنند. 

طراحی سایت گردشگری

انواع سایت و کاربرد آنها 

یک وب سایت گردشگری یا مسافرتی به عنوان یک مرکز اطلاعاتی برای مسافران احتمالی که قصد دارند به سفر بروند، عمل می کند. این اطلاعات میتواند شامل مناطق گردشگری و مقصد هتل ها و مهمانخانه ها بازار ها و یا رستوران های شهر مورد نظر باشد .

بعلاوه کاربرانی که قبلا به این مناطق سفر کردند میتوانند اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از این طریق تعامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید

طراحی سایت گردشگری

طراحی سایت کتابخانه

سایت‌های کتابخانه اطلاعات متنوعی را درباره کتاب‌ها و منابع دیگر در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این اطلاعات عموما شامل کتاب ها،منابع و … میشوند

سایت‌های کتابخانه اغلب لیست کاملی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها را در اختیار قرار می‌دهند. اطلاعات مربوط به عنوان، نویسنده، موضوع، شماره استاندارد کتاب و سایر اطلاعات مهم درباره کتاب را فراهم می‌کنند.

همچنین اطلاعاتی شامل مقالات تخصصی، پایان‌نامه‌ها، گزارش‌های تحقیقی و سایر منابع مرتبط با موضوعات مختلف را ارائه میکنند.

طراحی سایت کاریابی

سایت‌های کاریابی اطلاعات و خدماتی که برای جستجو و اعلام همکاری، یافتن شغل مناسب، ایجاد پروفایل حرفه‌ای و مدیریت کاریابی مفید هستند،ارائه میدهند.

سایت‌های کاریابی بروزرسانی شغل‌های موجود در بازار کار را در قسمتی از وبسایت خود در اختیار قرار می‌دهند. این آگهی‌ها حاوی اطلاعاتی مانند نام شغل، توضیحاتی درباره شغل و مسئولیت‌ها، محل کار، شرایط و مزایای عملکرد مشاغل است.

بعلاوه کاربران می‌توانند در سایت‌های کاریابی پروفایل شخصی خود را ایجاد کنند و اطلاعات شخصی و حرفه‌ای خود را وارد کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل مهارت‌ها، سوابق تحصیلی و کاری، توانایی‌ها و سایر موارد مرتبط با حرفه و کاربری فرد باشد. سایت هایی مانند جاب ویژن و جاب اینجا یکی از ابر سایت های ایرانی در این حوزه هستند.

طراحی سایت دانش بنیان

انواع سایت و کاربرد آنها 

“اگر کسب و کاری را اداره می کنید، می توانید شرط بندی کنید که مشتریان شما سوالاتی خواهند داشت. برای اینکه از این موضوع پیشی بگیرید، می توانید یک پایگاه دانش ایجاد کنید، یک وب سایت که حاوی اسناد و پاسخ به سوالات رایج در مورد محصول یا خدمات شما است. پایگاه های دانش پشتیبانی خود را مرتب میکنند. منابع را به سلسله مراتبی تبدیل می کند و به راحتی می توانید آنها را پیمایش کنید و آنچه کاربران نیاز دارند پیدا کنید. پایگاه های دانش معمولاً قابل جستجو هستند – هرچه موانع کمتری بین شما و منبع مورد نظر شما وجود داشته باشد، بهتر است. پاسخگویی بهتر به نیازها. همه اینها باعث کاهش تعداد درخواست‌های پشتیبانی می‌شود و تجربه‌ای بدون اصطکاک را ایجاد می‌کند.”

طراحی سایت آموزشی

سایت آموزشی

یک وب سایت آموزشی یک پلت فرم تعاملی بسیار بزرگ برای ارائه اطلاعات مختلف به انواع مختلف افراد است: دانش آموزان آینده، دانش آموزان فعلی، معلمان، والدین، کسانی که می خواهند یک حرفه جدید کسب کنند و غیره. همه بخش ها باید به خوبی متعادل و سازماندهی شوند تا کاربران بتوانند به راحتی هر آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. سایت هایی مثل سبز لرن ،سون لرن و فرادرس از پیشتازان سایت های آموزشی و آکادمیک در ایران هستند.

جمع بندی

سایت ها ابزاری قدرتمند در دسترسی به اطلاعات و فرصت های مختلف می‌باشند. با توجه به نیازها و هدف اصلی، می‌توان از انواع مختلف سایت ها در ارائه خدمات و بهبود تجربه کاربران استفاده کرد. در آخر سایت ها ظاهر تقریبا مشابهی دارند و آنچه که آنها را متمایز میکند محتوای متنی سایت است! البته این فهرست صرفاً معرفی و بررسی انواع سایت و کاربرد آنها بود و قطعا اطلاعات کاملی ارائه نمیدهد. برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ کیهان وب مراجعه کنید.

برای دیدن منابع این مقاله کلیک کنید:

وب فلو | بلاگ هاب اسپات | فو رب

1 نظر در “انواع سایت و کاربرد آنها 

  1. محمد رضا گفت:

    سلام میتونیم برای سایت های آموزشی هم از ورد پرس استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *