تولید محتوا, دیجیتال مارکتینگ, سئو

محتوانویسی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به اینکه محتوانویسی چیست ؟ ، اصول محتوانویسی ، نکات و مهارت ها ، اصول و ویژگی های محتوانویسی صحبت کنیم . با کیهان وب همراه باشید تا از شما یک محتوا نویس خوب بسازیم . 

فهرست مطالب

تاریخچه محتوانویسی ؟

اگر بخواهیم به تاریخچه محتوانویسی برگردیم باید به دورانی برویم که انسان های اولیه در درون غار ها تصاویری رسم میکردند . این کار آنها نوعی محتوانویسی محسوب میشد که اطلاعاتی را با رسم شکل به نسل بعد از خود منتقل میکردند . با این حال کاری که آن ها میکردند شغل محسوب نمیشد . اما امروزه این کار بخاطر رسانه های متعدد به یک شغل واقعی و رسمی تبدیل شده است . در ابتدا با روزنامه و مجلات محتوانویسی شکل گرفت ولی بعد از ظهور اینترنت این کار به پیشرفت چشمگیری در زمنیه های تولید محتوا برای وبلاگ ، سایت های مختلف و … تبدیل شد . 

تاریخچه محتوا نویسی

اکنون به سوالی که ذهنتان را درگیر کرده است می پردازیم :

محتوانویسی چیست ؟

امروزه تمام سایت ها به دنبال این هستند که سایت خود را در رتبه بندی گوگل بالا بیاورند و از آنجا که سئو بر مبنای محتوانویسی کار میکند ، موتور های جست و جو به این محتوا نیاز دارند . اگر برایتان سوال شده است که محتوا چیست باید بدانید که تمام چیزهایی که در اینستاگرام و فضای مجازی میبینیم و یا ویدئوهای آموزشی ، همه و همه محتوا محسوب میشوند . 

محتوانویسی فرآیندی برای تولید کردن محتوا در جهت افزایش رتبه سایت می باشد . محتوانویسی اکنون به یکی از مهم ترین نقش ها در جامعه برای پیشرفت سایت ها تبدیل شده است . این محتوانویسی اصول و نکاتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم . 

محتوانویسی چه اصولی دارد ؟

از اصولی که یک محتوانویس باید آنها را رعایت کند میتوان به این موارد اشاره کرد :

اصول محتوا نویسی

یونیک بودن : 

یونیک بودن بدین معناست که درمحتوانویسی باید سعی کنید که متن شما کپی از سایت های دیگر نباشد . این که شما مطالب سایت های دیگر را کپی کنید و به محتوای سایت خود اضافه کنید ، گوگل یک امتیاز منفی برای سایت شما درنظر میگیرد و در رتبه شما تاثیر بسزایی دارد .

رعایت اصول سئو :

اصول سئو از اصلی ترین کارهایی است که شما باید برای محتوانویسی رعایت کنید . این اصول باعث میشود که سایت شما توسط موتور جست و جو امتیاز بالایی بگیرد و جایگاه بالایی در رتبه بندی گوگل داشته باشد .

از اصول سئو میتوان به :

  • هدفمند بودن کلید واژه
  • URL های مناسب
  • عنوان جذاب
  • متا خوب
  • استفاده درست از تگ های هدینگ
  • استفاده درست از تصاویر

اگر میخواهید راجب اصول سئو بیشتر اطلاع داشته باشید به مقاله سئو چیست ما سر بزنید . 

مخاطب هدف :

  • منظور از این ویژگی این است که شما برای اینکه محتوا نویس خوبی باشید در ابتدا باید بدانید که شما برای چه مخاطبی در حال تولید محتوا و محتوانویسی هستید . شناخت مخاطب شامل این میشود که مخاطب شما در چه رده سنی ای میباشد و چه اطلاعاتی مورد نیازش است . این شناخت باعث می شود مشکل مخاطب رفع شده و با حس رضایت سایت شما را ترک کند .

استفاده از تصاویر :

با استفاده از تصاویر درمحتوای خود به جذابیت صفحات سایت خود بیافزایید . وقتی سایت شما خشک وبی روح باشد جذابیتی برای مخاطب ندارد . با افزودن تصویر سایت خود را از حالت یکنواختی در بیاورید که این امر باعث درک بیشتر مخاطب از محتوای شما میشود .

همچنین باید بدانید که بعضی تصاویر بهتر از متن میتوانند مفهوم اصلی را برسانند . 

تیتر های مناسب :

شما میتوانید در محتوا نویسی خود از تیتر های جذاب و کاربردی  استفاده کنید که کاربر را مجذوب کند . تیتر های بی رنگ و تکراری کاری جز دور کردن مخاطب انجام نمیدهند . تیترها باید به شکلی باشد که وقتی کاربر تیتر های شما را میبیند پاسخ گو سوال های اولیه ای که در ذهن دارد باشد .

تیتر های مناسب در محتوا نویسی

هدفمند بودن :

 محتوا نویسی میتواند هدف های متعددی داشته باشد ، نظیر آموزش ، سرگرمی ، فروش ، خبری . برای مثال در زمینه آموزش ، هدف محتوانویسی باید بصورتی باشد که وقتی مخاطب محتوای شما را مطالعه کرد چیز جدیدی یاد بگیرد و باعث افزایش دانش در مخاطب شود . 

انتخاب درست کلمات کلیدی و فرعی :

در ابتدا باید بدانیم که کلمات کلیدی (keyword) چیست . کلمات کلیدی آن کلماتی میباشند که مخاطبان با سرچ کردن این کلمات در گوگل ، به سایت شما هدایت میشوند . برای یافتن کلمات کلیدی مناسب باید بدانیم چه کلماتی بیشترین درخواست مشتری در سرچ گوگل بوده است که آن را به عنوان یک کلمه کلیدی مناسب در نظر بگیریم . شما میتوانید با استفاده از سایت KEYWORDTOOL کلمه کلیدی خود را پیدا کنید . 

خوانایی متن :

محتوانویسی باید به گونه ای انجام شود که هنگامی که مخاطب در حال خواندن محتوای شماست بتواند در برخورد اول با صفحه شما آنچه در محتوا شرح داده اید را متوجه شود . خوانایی متن و سادگی آن از ویژگی های مهم محتوانویسی است .

محتوا شما باید به شکلی باشد که فردی که برای اولین بار است به صفحه شما وارد می شود موضوع محتوا برایش نامفهوم نباشد .

ویراستاری متن :

محتوا نویس باید نویسنده و ویراستار خوبی باشد . پس از آنکه محتوای خود را ایجاد کردید باید آن را مورد برسی قرار دهید . داشتن غلط املایی و پاراگراف های طولانی از خوانایی متن شما می کاهد و امتیاز منفی دارد . پس از اینکه محتوای خود را بازبینی کردید از دیگران نیز راجب محتوای خود نظر بخواهید . این کار برای این است که زاویه دید هر شخص متفاوت با شخص دیگر است و ممکن است از دید هر شخصی محتوای شما دارای اشتباهاتی باشد که با اصلاح آن ها میتوانید محتوای بهتری داشته باشید . 

مطالعه و تمرین :

شما اگر میخواهید یک محتوا نویس خوب باشید ، باید به طور مداوم در حال مطالعه باشید تا خلاق تر و ایده پرداز تر شوید .

شما با تمرین بیشتر درتولید محتوا میتوانید مسلط تر و بهتر شوید . با تمرین کردن و نوشتن محتوا های مختلف ذهن شما این توانایی را پیدا میکند تا سریع تر و بهتر تحلیل و آنالیز کنید و در نتیجه یک محتوای عالی و جذاب در اختیار مخاطب قرار دهید .

انواع محتوانویسی :

انواع محتوانویسی به شما در زمینه جذب و برطرف کردن نیاز مخاطب کمک میکند که به انواع آن اشاره کرده ایم :

انواع محتوا نویسی

محتوانویسی متنی :

ساده ترین و رایج ترین روش برای تولید محتوا ، محتوای متنی است . شما می توانید با استفاده از مطالب و کلمات جذاب ، مخاطب را به خواندن ترغیب کنید برای بدست آوردن رتبه بالا درموتورهای جستجو باید محتوای کامل با کیفیت تولید کنید و کلمات کلیدی و واژه های درست و صحیحی به کار ببرید . برای محتوای متنی باید همیشه نیاز کاربر رادر نظر داشته باشید . زمانی که شما با اصول خوبی پیشرفته باشید کاربر با سرچ کردن کلمه کلیدی که درمطالب شما وجود دارد از طریق موتور جستجو به سمت سایت شما هدایت خواهد شد . محتوای متنی مانند بلاگ نویسی ، خبرنامه ها و … است .

محتوانویسی تصویری :

محتوای تصویری به محتوایی گویند که ارتباط مستقیم با چشم کاربران دارد و در نگاه اول باعث جذب مخاطب میشود . در محتوای تصویری می توانید از عکس های خاص و جذاب استفاده کنید تا در نگاه اول مخاطب به مقاله شما جذب شود . سعی کنید نکات مربوط به محتوای تصویری از جمله سایز وکیفیت و … را رعایت کنید . محتوای تصویری یکی از روش های جذب مخاطب است زمانیکه کاربر یک کلید واژه خاص را سرچ کند ، گوگل بر اساس نام عکس‌ هایی که برای آن ها انتخاب کرده اید عکس های شما را به کاربران نشان داده و با کلیک روی عکس های شما به وبسایت شما هدایت می شود .

محتوانویسی ویدئویی:

یکی ازمحبوب ترین روش های تولید محتوا ، محتوانویسی ویدویی است . شما با ساختن ویدیو های با کیفیت می توانید راحت تر با کاربر ارتباط برقرار کنید و پیام خود را از طریق ویدیو به مخاطب برسانید . سعی کنید از ویدئو و پادکست های کوتاه و جذاب در زمینه خبری ، آموزشی یا حتی سرگرمی استفاده کنید .

محتوانویسی صوتی :

محتوای صوتی برای مخاطب جذاب تر است . شما می توانید از طریق ابزارهای مناسب ضبط صدا محتوای صوتی باکیفیت و دقایقی کوتاه که برای کاربر خستنه کننده نباشد تهیه کنید . بسیاری از کاربران ترجیح میدهند از وقتشان برای انجام کارهای دیگر استفاده بهینه ای بکنند و به گوش دادن محتوای صوتی روی می آورند . برای تولید محتوای صوتی جذاب ، خلاقیت را یادتان نرود . بطور مثال می توانید از موزیک برای پس زمینه محتوای صوتی خود استفاده کنید .

مهارت های لازم یک نویسنده محتوای خوب :

  • تسلط بر اصول خوانایی و نگارشی
  • مطالعه زیاد
  • توانایی پژوهش بالا
  • روحیه همکاری ومشارکتی
  • قدرت تفسیر بالا

در این مقاله ما به سوالاتی نظیر محتوانویسی چیست ، اصول محتوانویسی و انواع آن صحبت کردیم و توضیحاتی را راجب این موارد در اختیار شما عزیزان قرار دادیم . 

به طور کلی محتوانویسی یکی از شغل هایی است که امروزه طرفدار های زیادی پیدا کرده و همواره در حال پیشرفت است . امیدواریم که این مقاله اطلاعات خوبی در مورد محتوانویسی دراختیار شما کاربران عزیز قرار داده باشد .

پست های مرتبط

1 نظر در “محتوانویسی چیست ؟

  1. زهرا عمادالاسلامی گفت:

    بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *