دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در دنیای امروز که دنیای حقیقی با دنیای وب درهم تنیده شده مسلما شیوه های بازاریابی نیز تغییر کرده است.

دیجیتال مارکتنیگ یا بازاریابی آنلاین همانطور که از نامش پیدا ست یعنی بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق دستگاه های الکترونیکی است.

میتوانیم بگوییم اولین بازاریابی از طریق دستگاه های الکترونیکی برمیگردد به زمانی که رادیو اختراع و بخش تبلیغات به آن اضافه شد. اما امروزه این فضا گسترده تر شده و ابزار های قدیمی را به گونه ای حذف کرده است. در دنیای الان برای رشد کار یا بازاریابی کسب و کار یا خدمات از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، توییتر ، یوتیوب ، لینکدین و … و یا از وبسایت ها و دیگر بستر های آنلاین استفاده میشود.

چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

یکی از چارچوب های مرسوم که برای حوزه دیجیتال مارکتینک  RACE است.  هر یک از این مراحل ، اهداف و روش های بازاریابی متفاوت خواهد بود.

در بخش Reach هدف آشنایی مشتریان با محصول و خدمات ما و جذب آن ها است که میتواند به صورت آنلاین یا آفلاین باشد.

در بخش Act هدف ما خرید اولیه ی مشتری است تا از خدمات ما استفاده کند و با آن آشنا شود .

دراین بخش Conver هدف این است مشتریانی که از ما خرید کردند،خرید خود را تکرار کنند و به خریدار پر تکرار تبدیل شوند

در نهایت در بخش Engage هدف این است مشتریانی که با ما آشنا شدند به مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شوند.

یعنی خرید خود را تکرار کنند و ما را به رقیبان مان در حوزه ای که کار میکنیم ترجیح دهند و این سیکل تکرار شود و حتی ما را با اطرافیان خود آشنا کنند .

تفاوت بازاریابی آنلاین و آفلاین(سنتی)

بازایابی سنتی همان تبلیغات در رادیو، تلویزیون،بیلبورد ها، پخش تراکت، تبلیغات روزنامه ای و … است. این روش هزینه های زیادی دارد  اما دسترسی به مخاطبان بیشتر است است و از یک طرف نمیتوانیم بفهمیم چقدر اثر بخش بوده تا بتوانیم نتایج آن را بررسی کنیم.

بازاریابی آنلاین(دیجیتال مارکتینگ) در بستر وب صورت میگیرد که شامل شبکه های اجتماعی ، طراحی سایت و سئو ،تبلیغات کلیکی،تبلیغات در موتور های جستجو و … صورت میگیرد.این روش هزینه های کمتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد اما باید در دنیای وب مخاطبان خود را هدف گذاری کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید و چون امروزه مردم بیشتر از این بستر استفاده میکنند نتایج زودتر مشاهده میشوند و میتوانید مزان اثر بخشی تبلیغات خود را متوجه شوید تا به بهبود آن به آسانی رسیدگی کنید.

حال ممکن است برای شما سوال شود کدام روش مناسب تر است؟!

به شما توصیه میکنم بازار هدف خود را مشخص کنید اگر بازار هدف شما افرادی هستند که سن بالایی دارند و با شیوه ی سنتی بیشتر آشنا هستند و پیگیری آن ها به صورت سنتی ست از شیوه سنتی استفاده کنید ام اگر مخاطب شما جوان است باید بدانید که جوانان بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری میکنند پس دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلان برای شما بهتر است.

اگر بودجه ی زیادی برای تبلیغات خود دارید میتوانید از هر دو روش بهره ببرید اما توصیه میکنم به صورت هدفمند باشد.

 

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ

چرا ما یک مقاله راجب دیجیتال مارکتینگ نوشتیم ؟ خب اهمیت این موضوع در دنیای الان بسیار زیاد است و باید با آن آشنا شد اما چند دلیل مهم را برای شما بازگو میکنیم:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به دیجیتال مارکتینگ بستگی دارد.
  • به محبوب شدن برندتان کمک میکند.
  • رابطه ی شما با مشتریان را بهبود میبخشد که برای هر کسب و کار مهم است.
  • همان طور که باعث میشود فروش شما زودتر و بیشتر شود پس سرمایه ی شما زودتر برمیگردد.
  • این بستر فرصت های شغلی متفاوت و پویایی را ایجاد میکند به عنوان مثال با کمترین هزینه میتوان یک کسب و کار خانگی راه انداخت.
  • به دیدن شما در نتایج اولیه ی گوگل کمک میکند که این موضوع نیازمند سئو قوی میباشد.

آینده ی دیجیتال مارکتینگ

 طبق آماری که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۱۳۷۹ ارائه کرد بیش از ۷۲ میلیون ایرانی از اینترنت استفاده میکنند. سال به سال با توسعه ی فناوری های مرتبط در ایران شاهد افزایش کاربران فضای مجازی هستیم.

حال با چه چیزی قرار است رو به رو شویم؟

رقابت در این دنیا که کاربران زیادی دارد سنگین تر و دقیق تر میشود و نیاز به دیجیتال مارکتر ها (مدیران دیجیتال مارکتینگ) بیشتر میشود.

طبق آمار تقاضای یادگیری مهارت های دیجیتال مارکتینگ در پنج سال گذشته تقریبا دو برابر شده است . 

این را در نظر بگیرید که هر چه زودتر وارد این بستر شوید از رقیبان پیشی گرفته اید. هرچند الان هم ممکن است دیر شده باشد اما نگران نباشید چرا که ما در شرکت کیهان وب که یک شرکت دیجیتال مارکتینگ هست به صورت تخصصی و با هزینه های به صرفه و مشاوره ی تخصصی آماده ی کمک رسانی به شما عزیزان هستیم.

دیجیتال مارکتر های معروف دنیا

Sam Oh :

سم یک وب استراتژیست ، دیجیتال مارکتر و همچنین بنیان گذار کمپانی مانی ژورنال است. سم چنین ادعا میکند که یک مشاور فوق العاده دیجیتال مارکتینگ است که میتواند کمپانی های نوپا را زود به بازدهی برساند به طوری که بتوانند ترافیک خود را بالا ببرند.

همچنین ادعا میکند که با تکنیک های خاص سئویی که دارد میتواند یک وبسایت جدید را از صفر تا دو میلیون درماه بالا ببرد. او امروزه برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در تورنتو کار میکند و آن را اداره میکندو ویدئو های آموزشی تولید میکند.

Julius Fedorovicius :

جولیوس متولد شهر ویلنیوس پایتخت کشور لیتوانی، مالک و بنیان گذار کمپانی Analytics mania است.

جولیوس کار خود را در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۱۱ شروع کرد و با گذشت سال ها و پیشرفت و تغییر موتور جستجو گوگل علاقه ی خاصی به الگوریتم های گوگل پیدا کرد و در همین زمینه شروع به فعالیت کرد و روز به روز به پیشرفت خود فکر میکرد تا امروز که جز برترین دیجیتال مارکتر های دنیا قرار گرفت. میتوان گفت جولیوس یکی از بهترین ها در حوزه ی گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر است. نکته ی جالبی که باعث محبوبیت جولیوس شده این است که او به دیگر افراد در این زمینه کمک میکند و ایمیل هایی که برای کمک به او ارسال میشود را بدون چشم داشت پاسخ میدهد.

Adam Erhart :

آدام ارهارت یکی از برجسته ترین استراتژیست ها و مارکتر های دنیای دیجیتال است.این استراتژیست در وب سایت شخصی خود اینگونه گفته است: “من معتقدم که بازاریابی،مهم ترین فاکتور برای موفقیت کسب و کار است بنابراین کار من این است که پرده ها را کنار بزنم و همه ی چیزهایی را که در دهه ی گذشته آموختم به شما نشان دهم.”

آدام ویدئو های آموزشی فوق العاده ای در این زمینه (دیجیتال مارکتینگ) به ثبت رسانده است و خوبی و محبوبیت آموزش های او جدای از تخصصی که دارد شمرده شمرده و واضح صحبت کردن است تا همه بتوانند از ویدئو ها استفاده کنند و درگیر لهجه نشوند.

Neil Patel :

نیل پاتل یکی از مشهور ترین نویسندگان نیویورک تایمز است و خالق کتاب های پرفروش زیادی بوده و وال استریت ژورنال او را در فهرست بهترین اینفلوئنسر های دنیا قرار میدهد. همچنین مجله ی فوربس که جز مجله های معتبر از است نیل را جز ۱۰ مارکتر برتر دنیا میداند و میگوید که نیل بیش از ۱۰۰ شرکت معتبر ایجاد کرده است.

نیل ثروتی در حدود ۳۵ میلیون دلار دارد که از طریق مشاغل آنلاین خود به دست آورده است.

او در یوتیوب خود هر آنچه که میداند درباره ی سئو و بازاریابی محتوا در اختیار مردم میگذارد و یک منع خوب برای افرادی است که میخواهند سئو را اصولی یاد بگیرند.همچنین نیل در وبسایت خود آموزش آنالیز سئو،بک لینک و فوت های کوزه گری دنیای سئو را قرار میدهد که میتواند برای کارآموزان این حرفه مفید باشد.

نیل آخرین نفری بود که به شما معرفی کردیم.افراد زیادی هستند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ صاحب سبک اند اما ما این چهار نفر را که سابقه ی درخشانی داشتند به شما معرفی کردیم تا شاید بتوانید برای خود الگویی داشته باشید اگر در این زمینه فعالیت میکنید.

چند کتاب خوباز دنیای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه میخواهیم چند کتاب در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ به شما معرفی کنیم امید است با مطالعه ی این کتاب ها به پیشرفت شما کمک کرده باشیم.

کتاب مدیریت بازاریابی:

این کتاب را فلیپ کاتلرنوشته است .  کاتلر در این کتاب اصول اولیه این علم را بررسی کرده است. در این کتاب معانی و اصول بازاریابی ذکر شده است .

کتاب چوب دستی ات را بساز:

این کتاب را چیپ هیث و دن هیث نوشته اند . این کتاب به شما کمک میکند ایده های متنوعی را کنار هم قرار دهید و اتفاق های زیبایی را رقم بزنید. مطلب دیگری که درباره ی این کتاب صدق میکند این است که این کتاب تئوری حافظه را توضیح میدهد تا به وسیله ی آن یاد بگیرید چگونه ایده های بهتر را مفهوم سازی کنید.

کتاب قبایل:

ست گودین نویسنده ی کتاب به خوبی توضیح میدهد که انسان چرا و چگونه تمایل ذاتی برای ایجاد گروه ها و اجتماعات دارد و جوامع چگونه از یک ایده و رهبر پیروی میکنند. چیزی که این کتاب را جذاب کرده این است که به خوبی توضیح داده چگونه از اینترنت برای هدایت یک کسب و کار استفاده کنیم و ریسک پذیر و متفاوت باشیم تا به یک رهبر ایده آل تبدیل شویم.

کتاب چگونه میخواهیم متفاوت فکر کنیم:

این کتاب  یکی از مهم ترین کتاب هایی است که یک دیجیتال مارکتر باید آن را بخواند . بخش جالب کتاب اینجا ست که حتی رفتار های مصرف کننده را پیش بینی میکند تا باعث تحقق کمپین های دیجیتال مارکتینگ شود.

سخن پایانی

باید بدانید که دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و شما نمیتوانید همه ی آن را یاد بگیرید پس به شما توصیه میکنیم تمرکز خود بر بخشی از این علم بگذارید تا موفق شوید و این را باید بدانید اگر وارد این عرصه میشوید باید به روز باشید و همیشه اطلاعات شما به روز باشد تا شما را نسبت به دیگران متمایز کند.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *