زیر ساخت سایت, هاست و دامین

دامنه چیست ؟ معرفی انواع دامنه

دامنه چیست ؟ معرفی انواع دامنه

اگر می خواهید در زمینه انتخاب هاست و دامین راهنمایی شوید و یک نام دامنه مناسب را انتخاب کنید مقاله دامنه چیست ؟ معرفی انواع دامنه را مطالعه کنید . با کیهان وب همراه باشید تا از خدمات ویژه و معروف این تیم در زمینه سرویس هاست و دامنه رایگان بهره مند شوید .

فهرست مطالب

دامنه چیست ؟ معرفی انواع دامنه

نام و آدرس وبسایت شما می باشد که کاربر با تایپ کردن این آدرس در نوار مرورگر خود سایت شما را می بیند . این نام دامنه دارای دو قسمت نام و پسوند می باشد .  نام دامنه شما باید مرتبط با فعالیت و کسب و کارتان باشد تا وقتی کاربر آدرس وبسایت شما را می بیند کمی با خدمات و کسب وکار شما آشنا شده باشد .

هدف از نام دامنه چیست ؟

هدف از نام دامنه چیست ؟ - دامین و انواع دامین

شما برای وبسایت تان باید یک نام منحصر به فرد انتخاب کنید تا هویت شما ، در اینترنت را مشخص کند . وقتی نوبت به انتخاب دامنه مناسب می رسد ، باید به دنبال پسوند و دامنه ای باشید که با برند و انتظارات مصرف کننده شما همسو باشد . پس سعی کنید یک نام مناسب انتخاب کنید که هم شما را از رقیبان خود متمایز کند هم مرتبط با فعالیت شما باشد . وقتی نام دامنه توصیفی از اطلاعات سازمان و کسب و کارتان باشد کاربر قبلا از ورود به سایت با دیدن نام سایت شما کمی با سازمان شما آشنا می شود .

انواع دامنه

آدرس وب سایت از دوقسمت نام و پسوند تشکیل شده است .  نام دامنه قسمتی که شما برای نام و آدرس سایت خود انتخاب می کنید و قسمت پسوند نیز در انواع مختلفی ارائه می شوند . در ادامه به توضیحات مختصر انواع مختلف ازدامنه ها و پسوند ها می پردازیم :

پسوندها در دو نوع ملی و بین المللی می باشند :

دامنه های ملی مربوط به کشور ایران هستند از جمله دامنه های ملی :

دامنه یا پسوند ir : افرادی که داخل ایران فعالیت دارند فقط می توانند از این پسوند استفاده کنند . این پسوند فقط برای آی پی های داخل ایران  قابل دسترس می باشد . شما برای دریافت این دامنه باید ابتدا مرحل ثبت نام واحراز هویت را طی کنید که این امر را باید در سامانه ایرنیک انجام دهید . این سامانه اطلاعات شما را برای دریافت دامنه ملی باید تایید کند . با ما همراه باشید در ادامه مطالب در مورد نحوه ثبت نام درسامانه ایرنیک توضیحات لازم را گفته ایم تابیشتر با این سامانه آشا شوید . 

پسوندهای بین المللی :

  • پسوند com برای مجموعه های تجارین و یک پسوند محبوب برای همه کسب و کارها می باشد .
  • net برای شرکت های فناوری که فعال در زمینه وب و شبکه هستند مورد استافده قرار می گیرند .
  • پسوند org برای مجموعه های سازمانی یا غیر انتفاعی و وی سایت های اطلاعاتی استفاده  می شود .

این سه مورد جزو پسوندهای بین المللی می باشند که برای مصارف عمومی ارائه می شوند .

پسوندهای info ، biz ، name  نيز از پسوندهای هستند که برای عموم  با كاربری خاص استفاده می شوند . info برای سايت های اطلاعاتی پسوند biz برای سايت های تجاری ، پسوند name هم براي سايت های شخصي استفاده می شوند .

بعد از مطالعه دامین و انواع دامبن چیست ؟ در ادامه مطالب ، نکات مهم دیگری را نیز مطالعه کنید .

دریافت شناسه ایرانیک

دریافت شناسه ایرانیک - دامین و انواع دامین

برای خرید دامنه ir به تایید و کد شناسه ایرنیک نیاز دارید . ابتدا باید در سامانه ایرنیک ثبت نام کنید بعد از تکمیل ثبت نام و دریافت کد شناسه اقدام به خرید دامنه ملی کنید . انجام هر عملیاتی از قبیل ثبت، تمدید، انتقال و حذف دامنه تنها توسط مرکز ایرنیک انجام می شود . دامنه ملی شناسه های مختلفی دارد که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم :

شناسه شرکت ، موسسه و نهاد غیر دولتی

این شناسه ها مربوط به شرکت ها ، موسسات ، انجمن ها  ، کلیه اشخاص حقوقی و کسانی که در ثبت شرکت‌ها و اسناد رسمی شماره ثبتی دارند کاربرد دارد . اشخاصی که این نوع شناسه را دارند فقط می توانند دامنه‌های زیر را خریدار ی واستفاده کنند :

  • net.ir
  • co.ir
  • org.ir

شناسه اشخاص حقیقی

کسانی که یک کسبوکار اینترنتی که به صورت شخصی فعالیت می کنند می توانند از این شناسه ها استفاده کنند این شناسه ها ازجمله :

  • ir
  • id.ir

شناسه های مربوط به سازمان ها و شرکت های دولتی

این شناسه ها به سازمان ها و وزارت خانه های دولتی که زیر نظر قوای سه گانه هستند تعلق دارد . شناسه ها از جمله :

شناسه های مربوط مراکز پژوهشی و آموزشی

کلیه مراکز آموزشی و دانشگاهی ، مراکز حقوقی وزارت علوم ، فناوری ، آموزش و پرورش و وزرات بهداشت و درمان از این شناسه ها استفاده  می کنند . شناسه های متعلق به این مراکز :

  • sch.ir
  • ac.ir
  • org.ir

دیگر شناسه ها ازجمله : شناسه محدود

شناسه های محدود مربوط به اشخاصی می شود که قصد ثبت و خرید دامنه برای کسب و کار دیگران دارند در حقیقت نقش یک رابط را دارند .

تفاوت بین نام دامنه و URL چیست ؟

URL از سه بخش نام دامنه ، پسوند دامنه و پروتکل http تشکیل شده است که نام دامنه فقط یک قسمتی از URL می باشد . شما برای وارد شدن به صفحه یک وبسایت از عنوان URL استفاده می کنید که این URL شامل تمامی اطلاعات لازم برای پیدا کردن صفحه مورد نظر است .

چگونه یک نام دامنه خب برای وب‌سایت مان انتخاب کنیم؟

نام دامنه ای را انتخاب کنید که مناسب و مشابه با برند شما باشد در این زمینه کمی باید ایده پرداز باشید . نام دامنه مرتبطبا فعالیت ، تاثیر زیادی در کسب وکار و معرفی و حتی فروش شما دارد .

چند نکته برای افزایش امنیت دامنه

چند نکته برای افزایش امنیت دامین - دامین و انواع دامین

قفل کردن دامنه سایت

با فعال کردن قفل دامنه کسی نمی تواند آن را به نام خودش ثبت کند . از تغییر دامنه یا تخصیص مجدد برای شخص دیگری بدون اجازه ، جلوگیری می‌کند . قفل دامنه برای ایجاد موارد امنیتی بسیار کاربردی و مفید است وقتی این قفل فعال باشد امکان انتقال دامنه وجود ندارد . همیشه پیشنهاد می شود  این امکان را روی دامنه های خود فعال نگه دارید . و فقط در زمان انتقال دامنه به پنل دیگر قفل را باز کنید و بعد از اتمام فرآیند انتقال مجدد دامنه را قفل کنید .

خصوصی نگه داشتن اطلاعات دامنه

اطلاعات سایت شما باید محفوظ باقی بماند شما نباید این اطلاعات را در اختیار افراد غریبه قرار بدهید . هر گونه صدمه و آسیب به دامنه ضرر زیادی به تجارت شما وارد می کند . این اطلاعات فقط باید در اختیار فردی که مسولیت مدیریت دامنه را دارد قرار بدهید . برای برقراری امنیت همیشگی باید اطلاعات خود از جمله نام کاربری ورمز را ویرایش کنید .

بررسی رکوردهای دامنه

شما همیشه باید به صورت مداوم اطلاعات مربوط به آدرس ،ایمیل … را بررسی کنید اگر ویرایش یا تغییراتی در این اطلاعات رخ داده باشد با بررسی این موارد از بروز مشکل جلوگیری می کنید .

جداکردن دامنه از حساب هاستینگ

توصیه کیهان وب برای کاربران عزیز در این زمینه این است که هاست و دامنه را از یک شرکت خربداری نکنید زیرا ممکن است هر شرکتی مثلا ارائه دهنده هاست از خدمات ویژه ای برخوردار باشد اما در زمینه خدمات دامنه ضعیف باشد .

کلام آخر

با درنظرگرفتن خدمات ویژه کیهان وب برای انتخاب نام دامنه دقت لازم را انجام دهید .

نام سایت مهمترین بخش تجارت شماست که در معرفی و پیشرفت کسب و کار شما تاثیر بسزایی دارد . هرچند رعایت نکات در انتخاب دامین خیلی گسترده تر می باشد ما تنها چند نکته رابرای  شما توضیح داده ایم . امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوال دامنه چیست ؟ رسیده باشید . با ما همراه باشید تا با خدمات دیگر کیهان وب از جمله طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن آشنا شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *