جاوااسکریپت

بلوک های ساختمان جاوا اسکریپت

در این ماژول، ما به بلوک های ساختمان جاوا اسکریپت و پوشش خود از تمام ویژگی‌های اساسی کلیدی جاوا اسکریپت ادامه می‌دهیم . توجه خود را به انواع بلوک‌های کد که معمولاً با آن‌ها مواجه می‌شویم، مانند دستورات شرطی، حلقه‌ها، توابع و رویدادها معطوف می‌کنیم. شما قبلاً این موارد را در دوره دیده‌اید، اما فقط به صورت گذرا!در اینجا ما همه آن را به صراحت مورد بحث قرار خواهیم داد.

پیش نیازها:

قبل از شروع این ماژول، باید با اصول اولیه HTML و CSS آشنایی داشته باشید . همچنین باید مراحل اولیه ماژول قبلی ما، جاوا اسکریپت چیست را نیز بررسی کرده باشید.

توجه:

اگر روی رایانه،تبلت و دستگاه دیگری کار می‌کنید که در آن توانایی ایجاد فایل‌های خود را ندارید، می‌توانید (بیشتر) نمونه‌های کد را در یک برنامه کدگذاری آنلاین مانند JSBin یا Glitch امتحان کنید.

راهنماها:

تصمیم گیری در کد شما – دستورات شرطی
در هر زبان برنامه نویسی، کد نیاز به تصمیم گیری و انجام اقدامات متناسب با ورودی های مختلف دارد. به عنوان مثال، در یک بازی، اگر تعداد زندگی بازیکن ۰ باشد، بازی تمام شده است. در یک برنامه هواشناسی، اگر صبح به آن نگاه کنید، یک تصویر طلوع خورشید را نشان دهید. اگر شب است ستاره ها و ماه را نشان دهید. در این مقاله نحوه عملکرد ساختارهای شرطی در جاوا اسکریپت را بررسی خواهیم کرد.

حلقه زدن کد

گاهی اوقات شما نیاز دارید که یک کار را بیش از یک بار پشت سر هم انجام دهید. به عنوان مثال، نگاه کردن به لیستی از اسامی. در برنامه نویسی، حلقه ها این کار را به خوبی انجام می دهند. در اینجا ساختارهای حلقه در جاوا اسکریپت را بررسی خواهیم کرد.

توابع – بلوک های قابل استفاده مجدد از کد
یکی دیگر از مفاهیم ضروری در کدنویسی توابع است. توابع به شما این امکان را می دهند که یک قطعه کد را که یک کار واحد را انجام می دهد در یک بلوک تعریف شده ذخیره کنید و سپس هر زمان که به آن نیاز داشتید با استفاده از یک فرمان کوتاه آن کد را فراخوانی کنید – به جای اینکه یک کد را چندین بار تایپ کنید. در این مقاله مفاهیم اساسی پشت توابع مانند نحو پایه، نحوه فراخوانی و تعریف توابع، محدوده و پارامترها را بررسی خواهیم کرد.

تابع خود را بسازید
با توجه به اکثر نظریه‌های اساسی که قبلاً به آنها پرداخته شد، این مقاله یک تجربه عملی ارائه می‌کند. در اینجا با ایجاد تابع سفارشی خود تمرین خواهید کرد. در طول راه، ما همچنین برخی از جزئیات مفید بیشتر در مورد برخورد با توابع را توضیح خواهیم داد.

مقادیر برگردانده تابع

آخرین مفهوم ضروری که باید در مورد یک تابع بدانید مقادیر بازگشتی است. برخی از توابع پس از تکمیل مقدار قابل توجهی بر نمی گردند، اما برخی دیگر این کار را انجام می دهند. این مهم است که بدانیم مقادیر آنها چیست، چگونه از آنها در کد خود استفاده کنیم، و چگونه توابع سفارشی خود را به مقادیر مفید برگردانیم.

معرفی رویدادها
رویدادها اعمال یا رخدادهایی هستند که در سیستمی که در حال برنامه‌نویسی آن هستید اتفاق می‌افتند، که سیستم به شما اطلاع می‌دهد تا در صورت تمایل بتوانید به آنها پاسخ دهید. برای مثال، اگر کاربر روی یک دکمه در یک صفحه وب کلیک کند، ممکن است بخواهید با نمایش یک جعبه اطلاعات به آن عمل پاسخ دهید. در این مقاله نهایی، برخی از مفاهیم مهم پیرامون رویدادها را مورد بحث قرار خواهیم داد و به نحوه عملکرد آنها در مرورگرها نگاه خواهیم کرد.

هدف از آموزش بخش به بخش جاوا اسکریپت

در این سلسله مقالات که ادامه ی آموزش جاوا اسکریپت است با درس هایی کوتاه و مفید شما به سمت یادگیری خوب و بهتر و سریع تر جاوا اسکریپت هدایت میکنیم و در این مقالات جدید شما را با بلوک های ساختمان جاوا اسکریپت آشنا کنیم.تمام دروس این مقاله که لینک هر کدام بارگزاری شده است میتوانید دقیق و پیوسته این درس ها را پشت سر بگذارید.

قصد ما در وبلاگ کیهان وب این است که به شما آموزش های مفید ارائه دهیم و امید داریم به دانش شما بیافزاییم و زبان های برنامه نویسی را بیاموزید.

ممنون که با ما همراه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *