مدیریت پروژه

تست پروژه چیست ؟ و به چه صورت است ؟

تست پروژه

قبل از شروع برای آشنایی بیشتر تعریف کلی تست پروژه چیست را مطالعه کنید ، تست انجام مراحلی است که میزان موثر بودن یک پروژه را تعیین می کند . فرآیند تست ، تمامی خطاها ، مزایا و معایب یک پروژه را برای شما مشخص می کند . زماینکه فرِآیند یک پروژه پایان یافت این مرحله باید برای رفع خطاها وایرادها و جهت اطمینان پیدا کردن انجام شود . با کیهان وب همراه باشید تا باخواندن این مقاله به تست پروژه و اهمیت تست پروژه پی ببرید .

تست پروژه

یکی از مهم ترین بخش ها در پیاده سازی و طراحی پروژه تست درست پروژه می باشد . تست پروژه برای بررسی و ارزیابی ، جهت صحیح بودن پروژه قبل از خروجی است تا مطمئن شویم طبق خواسته مشتری و بدون نقص پیاده سازی شده است .

چرا تست پروژه مهم است ؟

جمله ی انسان جایز الخطاست برای همه ی شما آشناست که به اهمیت تست پروژه کاملا مرتبط است . هنگام طراحی و پیاده ساری فرآیند یک پروژه ممکن است انسان خطاهای زیادی انجام دهد و این خطاها باعث می شود یک پروژه بعد از تکمیل شدن ، کاری که باید انجام دهد را بدرستی انجام ندهد یا به اشتباه انجام دهد که با این وجود عملکرد پروژه دچار اختلال می شود . در کل با تست یک پروژه از عملکردهای کاربردی وغیر کاربردی پروژه اطمینان حاصل می کنیم .

اهمیت تست پروژه

چه زمانی تست پروژه را شروع کنیم ؟

تست پروژه را می توانید ازهمان ابتدای شروع ، مرحله به مرحله در حین توسعه پروژه انجام دهید در این صورت می توانید مشکلات و خطاهای پروژه را حین انجام درهمان لحظه برطرف کنید .

چه زمانی تست را متوقف کنیم ؟

مراحل تست پروژه

در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچوقت نمی توان تعیین کرد که چقدر تست کافی است یا چه زمان باید تست را متوقف کنیم . شما برای راه اندازی یک پروژه خوب مدام باید روی پروژه تست انجام دهید زیرا هیچگاه نمی توان مطمئن شد که یک پروژه صد درصد بدون نقص است با انجام تست مداوم پروژه ، می توانید خطاها را سریعتر تشخیص و رفع کنید .

دلایل اهمیت تست پروژه

  • افزایش رضایت کاربران

تست پروژه در طول انجام آن و یافتن نقاط قوت و ضعف و تلاش برای توسعه آن باعث رضایت و اعتماد کابران می شود .

  • صرفه جویی در هزینه و زمان

اگر یک پروژه بدرستی تست نشود یا کلا تست نشود مشکلاتی ایجاد می شود که بعد از خروجی پروژه اگر متوجه این مشکل شویم ، پیدا کردن و رفع آن از طریق روش های جدید هزینه بر و زمان بر است .

  • افزایش کیفیت محصولات و خدمات

کیفیت محصولات و خدمات یکی از مهم ترین پارامترهای یک پروژه به حساب می آید زیرا این پارامتر ارتباط مستقیم با مصرف کننده دارد . قبل از خروجی پروژه ، تیم تضمین کیفیت باید در امر تست پروژه ، مراحل تست را بدرستی انجام دهند تا معیارهای مورد نیازکاربر برآورده شود .

  • کمک به توسعه پروژه

با تست توسعه یا مقیاس پذیری ، بخش های مختلف پروژه را می توانیم گسترده تر کنیم . با گستردگی بخش ها متوجه می شویم پروژه با افزایش سطح چه واکنشی نشان می دهد و در کارایی آن چه تاثیری دارد . به عنوان مثال با افزایش حجم داده ، بررسی کنیم واکنش و تاثیر پروژه به چه صورت است .

کمک به توسعه پروژه
  • تشخیص زودهنگام خطاها

درتوسعه پروژهای بزرگ همیشه خطاهای وجود دارد . تست پروژه باعث می شود قبل گستردگی و بزرگتر شدن و در نتیجه بروز خطاها آنها را پیدا و رفع کنید تا در نهایت یک پروژه بدون نقص راه اندازی کنید .

  • شناسایی آسیب های امنیتی

یک پروژه در هنگام توسعه مراحل مختلف ، به طور مداوم باید تست شود زیرا همه پروژه ها در برابر انواع حملات آسیب پذیرند . پس اگر تست بخش های مختلف پروژه را بدرستی انجام ندهید براحتی پروژه شما تحت حملات مخرب قرار می گیرد .

چه عملیاتی در تست را می توان اتومات کرد ؟

ردیابی خطاها

 تست خودکار برای شناسایی و رفع خطاهایی که بعضی اوقات ممکن است از قلم بیفتند مناسب است . این تست‌ خودکار در یک زمان کوتاه صدها بار اجرا می شود و منجرمی شود خطاها سریع تر پیدا شوند و تضمین می کند خطاهای قدیمی دوباره ظاهر نمی‌شوند . اطلاع رسانی سریع به توسعه دهندگان یکی از مزیتهای تست خودکار است که این موضوع برای پروژه ها وبرنامه هایی که به صورت مداوم بروز رسانی می‌شوند بسیار کاربردی است .

تست مداوم

این تست خودکار بصورت مداوم روی تمامی بخش های مختلف پروژه که توسعه دهنده در حال ساخت آن است ، صورت می‌گیرد . تست خودکار در مراحل اولیه توسعه پروژه ، خطاها را تشخیص می دهد .

معیارها و گزارشات

گزارشات نقش مهمی در تست خودکار دارند . برای تجزیه و تحلیل نتایج خروجی حاصل از تست ، باید معیارهای استفاده شده یکپارچه باشند . از معیار های یکپارچه به این دلیل استفاده می‌کنند که  به تیم این امکان را بدهد به صورت هماهنگ با هم ، سلامت و درستی یک پروژه را تجزیه و تحلیل کنند .

مدیریت پیکربندی

تست خودکار یک دید کلی از تمام بخش های فرآیند تست را نشان می دهد که شامل طراحی اسناد ، الزامات ، قالب های تست ، و بسیاری از موارد دیگر است . این کار منجر می شود تا بخش مدیریت بر روی تمام این مسائل متمرکز باشد تا تمامی تیم‌ها در سرتاسر سازمان بتوانند در بخش های مختلف توسعه ، مشارکت و همکاری کنند .

چرخه تست پروژه

چرخه تست پروژه

تحلیل طراحی پروژه :

هنگام طی کردن مرحله طراحی ، تیم تست کننده با طراحان مشارکت وهمکاری می کنند تا واضح مشخص شود که کدام بخش از طراحی قابل تست است و در زمان تست باید از کدام پارامتر ها استفاده شود .

گزارش تست : بعد از فرآیند تکمیل تست ، تیم تست کننده در قالب یک گزارش ، نتایج به دست آمده را تهیه می کنند که در اینجا مشخص می شود پروژه قابل استفاده است یا خیر .

تحلیل نیازها: فرآیند تست باید در مرحله ی تحلیل نیازها وچرخه توسعه پروژه انجام بگیرد .

اجرای تست: تیم تست ، پروژه را بعد از راه اندازی اجرا می کنند و بعد از اجرا بررسی و تست می کنند و هر گونه مشکل و خطا را به تیم توسعه دهنگدان از طریق یک Document که از زمان تست ایجاد کرده اند گزارش می دهند .

طراحی تست : در این بخش راهبرد و هدف تست مشخص می شود که تست کننده یک چارچوب  را برای پروژه تعیین و ایجاد می کند .

کلام آخر

شما برای طراحی وپیاده سازی یک پروژه بدون نقص که باعث رضایت مصرف کنندگان و مشتریان شود ، باید همیشه و در همه حال تست پروژه را انجام دهید . تست پروژ ه را سعی کنید مرحله به مرحله و با گستردگی هربخش بصورت مداوم انجام دهید که برای این تست باید یک تیم حرفه ای بسازید با درنظرگرفتن همه این مسائل و اصول مشکلات را براحتی تشخیص و پیدا می کنید و در رفع آن قدم برمی دارید . امیدواریم با خواندن این مطالب سوالات ذهنی شما در رابطه با تست پروژه رفع شده باشد . تیم کیهان وب در زمینه طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن فعالیت دارد با ما همراه باشید تا با مقاله های دیگر درزمینه فناوری اطلاعات آشنا شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *